Ma na celu określenie wielkości wolumenu produkcyjnego, który winien zostać wykonany w określonym przedziale czasu.
Założenia planistyczne podlegają zaś na nieustannym nadzorowaniu procesu pod kątem zdolności do przerobu. Jeżeli spojrzymy na to zadanie , trzeba zdać sobie sprawę z tego, że ciągłe planowanie i monitorowanie produkcji jest konieczne, by utrzymać ciągłość procesu na zadanym poziomie.
Wśród głównych celów planowania wymienić należy:
Warto w tym miejscu wspomnieć, że planowanie produkcji jest zagadnieniem, które zdecydowanie wykracza poza obszar hali produkcyjnej.
Proces planowania powinien być związany z tworzeniem strategii działania całego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Jest on nierozerwalnie związany z całym przedsiębiorstwem od sprzedaży po gospodarkę magazynową.
Czy możliwe byłoby układanie planu produkcyjnego — obejmującego dłuższy okres planowania — bez wzięcia pod uwagę trendów sprzedażowych czy też ustalonego planu sprzedaży? Otóż Nie!
Trzeba pamiętać, że planowanie produkcji to nie tylko maksymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych przedsiębiorstwa, ale bardzo złożony proces realizujący strategię biznesową firmy.
Mówiąc inaczej, nasz plan produkcji to przede wszystkim spójny proces z założoną strategią działań przedsiębiorstwa produkcyjnego. Jak prawidłowo podejść do tego tematu — na początek zakładana prognoza sprzedaży, którą przygotowuje się zwykle przez pion sprzedaży i marketingu . Przy tworzeniu takiej prognozy uwzględnić trzeba m.in.:
Przygotowane w ten sposób prognozy są podstawą do opracowania, bardziej precyzyjnego planu sprzedaży które powstają zwykle w działach handlowych.
W firmach o profilu produkcyjnym jest on zazwyczaj podstawą do rozplanowania całych planowanych przychodów w ciągu roku. Przy jego przygotowywaniu analizuje się także statystyczne dane z okresów poprzednich oraz zakładany poziom rozwój przedsiębiorstwa.
Kolejnym trzecim już stopniem szczegółowości w planowaniu jest strategiczny plan produkcji , w nim liczą się już tylko konkrety, a jest to pytanie
Mimo że te trzy grupy planów są ze sobą tak bardzo związane, to w dla kierownika produkcji plan sprzedaży jest za ogólny i nieprzydatny. Sprzedaż jest jedynie w stanie podać mu szacunkową wartość zbytego towaru niejednokrotnie na poziomie mocno ogólnym.
Choć, jak wynika z przytoczonych wcześniej faktów, poszczególne plany różnią się od siebie. Jeśli chodzi o ich przeznaczenie i stopień szczegółowości, to razem tworzą one podstawy procesu planowania i są ze sobą trwale powiązane. Począwszy od marketingu przez sprzedaż, wydziały produkcyjne a na magazynach kończąc.
Właśnie takie wspólne planowanie, nazywamy planowaniem zintegrowanym. Polega ono właśnie na pełnym zaangażowaniu wszystkich kluczowych działów firmy w tworzeniu strategii planowania.
Wdrożenie do realizacji takiego zintegrowanego planu produkcji możliwa jest dzięki koordynacji priorytetów w oparciu o możliwości produkcyjne. Do priorytetów możemy zaliczyć:
Zintegrowany plan produkcji umożliwia realizację wszystkich grup i wydziałów przedsiębiorstwa nastawionych na ciągły rozwój. S&OP to narzędzie usprawniające planowanie i zarządzanie asortymentem.
Otwartym pozostaje pytanie: jak w praktyce zrealizować wszystkie założenia planowania zintegrowanego ? Arkusze Excel jak pokazują przykłady niektórych naszych klientów, dają duże możliwości, jednak to zadanie wydaje się nierealizowalne.
Stosując do pracy narzędzie specjalnie stworzone do zarządzania produkcją, nie musimy się martwić o dostęp do rzetelnych danych.
Trendy z lat ubiegłych, aktualna sprzedaż, zapasy i stopień realizacji produkcji to dane, do których analizy system został zaprojektowany. Mamy też bieżący dostęp do technologii i surowców. Do wszystkich niezbędnych danych, by móc planować we wszystkich dostępnych wymiarach.
Rozwiązania te stosują już nasi klienci w swoich zakładach produkcyjnych, teraz jest już czas na Twoją firmę.